WEEK 49: NOG MEER PASSEN EN PASSEND MAKEN

DINSDAG

We gaan verder met passen en meten.

Hier zien we linksonder de linker schoorwang en rechtsonder de linker standwang met staande het as-lijf.
Op de schoorwang ligt de middenbalk en middenboven de middenbalk is het middenkalf te zien.
Met links daarvan Het verhoogstuk, wat in het middenkalf steekt en ook deels in de middenbalk moet worden verzonken.

Alles grijpt in op elkaar en vanwege de afwijkende maten van het hout, o.a. door krimp, moet nu telkens zoveel mogelijk in elkaar gepast worden, om de positie van de inkeping voor het volgende onderdeel te kunnen bepalen.

Door deze afwijkingen zijn de tekeningen nog maar als leidraad te gebruiken en moet het meeste dus in de praktijk worden bepaald. Hier zijn de onderdelen weer uit elkaar genomen en wordt het staartkalf in de uitgefreesde uitsparing in de standwang gepast.

Zo wordt nu ook de buitenvorm van de onder het staartkalf te maken klossen ‘afgeschreven’.

Dan kan er een werkmal worden gemaakt, waarmee al doende met beitel en schaaf, de juiste vorm steeds kan worden gecontroleerd.

donderdag

Nu wordt er weer gepast, maar nu ook met de middenbalk op de juiste hoogte ten opzichte van de schoorwang.

Dinsdag heeft Frank nog even de inkeping voor de as-balk in de middenbalk gemaakt, zodat alles nu in de werkelijke positie op de juiste hoogte gepast kan worden en kunnen we nu ook zien of het kloppend is met het staartkalf.

Met wat slaan met de houten hamer en samentrekken met de lijmklemmen, past het toch aardig goed in elkaar.

Nu is de de rechter stand- en schoorwang er links naast gelegd en de middenbalk met kalven omgezet hierin.

Door de werking van het hout blijkt daar dan toch weer wat verschil in te zitten.

Om de verschillen te compenseren moet de passing van het middenkalf in de schoorwangen iets ruimer, dan zuigend passen worden gemaakt.
De brede balk van het staartkalf is door droging aan de zijde van de kern van het hout gekrompen en aan de andere zijde is een serie scheuren ontstaan, waardoor hier de balk breder is geworden. Daardoor zijn de zijkanten van de balk ook niet haaks meer, maar scheef. Dat scheve moet een beetje recht geschaafd worden, om de achterzijde van het staartkalf gelijk te laten lopen met de achterzijden van de schoorkalven.

Het is allemaal niet makkelijk, maar het geheel begint toch al aardig op een rolpaard te lijken en daarom gaan wij de volgende keer weer vol goede moed verder.