Dinsdag:
De eerste stukken ijzerwerk zijn gearriveerd. Hier ligt boven een ’tappanplaat’ en onder twee ‘staartwrijfijzers’.
Omdat de tappanplaten onder spanning op het affuit moeten worden aangebracht, moeten deze m.b.v. de draadeinden voor de spanstangen, eerst uit elkaar gedrukt worden. Dan kunnen ze op het hout worden gepast en kan er een mal van worden gemaakt.
Hier is de mal afgetekend en kan gemaakt worden.
Voor het passen is de standwang rechtsboven op de juiste positie en in de juiste hoek t.o.v de schoorwang vastgezet met een lijmtang. Voor de juiste positie en hoek is ook de tekening geraadpleegd.
Na dit passen en meten gaat Bernard de koppen van de schuurwangen uitbeitelen, zodanig dat hier de bevestigingsnok of ‘pen’ overblijft.
Frits gaat de mallen maken, ook voor de staartwrijfijzers.
Donderdag:
Peter gaat de uitsparingen in de standwang maken voor de ‘pen’ van de schoorwang.
Onze leerling is overigens nog ziek.
Peter heeft een pasmal gemaakt om de uitsparing te controleren.
Terwijl Frits nog druk met de mallen bezig is.
Vervolgens maken Peter en Hugo met de kettingfrees de voorgebeitelde pennen van de schoorwangen vrij. Zo werken we toe naar het in elkaar zetten van de stand- en schoorwangen.
Intussen heeft Frits nog een mal gemaakt voor het voorkalf.
Met deze mal en bovenfrees kunnen we de uitsparingen t.b.v. het voorkalf in de stand- en schoorwangen frezen, met de bovenfrees.
Peter boort met de ‘slangenboor, de gaten voor de dwarsstangen in de standwangen.
We hebben hiervoor twee verschillende grote boormachines geprobeerd, maar die bleken onvoldoende kracht te hebben voor dit karwei. Echter een kleiner batterijboormachientje van de school blijkt wel voldoende kracht te hebben. Echter dan is het weer een hele uitdaging om dat in bedwang te houden en recht te boren.
Na al deze actie zijn we weer voldaan huiswaarts gekeerd.
De voorgang in het project is goed.