Dinsdag 22 oktober:
De standwangen zijn met de handcirkelzaagmachine ingezaagd. Dit tot een zodanige diepte, dat de verbindingsnok wordt overgehouden. De ingezaagde delen worden weggebeiteld.
De rest wordt met de kettingfrees gedaan, weer zodanig, dat we de verbindingsnok overhouden.
Na beide standwangen zo bewerkt te hebben, tekenen we de uitsparing hierop af, die hierin moet komen vanwege het voorkalf.
Donderdag 24 oktober:
Vandaag is onze leerling Michael weer aanwezig en mag proberen om de andere standwang uit te beitelen. Dit met allerlei aanwijzingen en tips betreffende de werkmethode en wanneer de beitel gedraaid moet worden, ook rekening houdende met de eigenschappen van het eikenhout.
Vervolgens wat gevoel krijgen voor het werken met de kettingfrees.
Na het uitbeitelen volgt instructie afwerken met de schaaf.
En het gebruik van verschillende soorten schaven.
De eerder genoemde ‘verbindingsnok’ aan de standwang wordt hier duidelijk, want deze is bovenaan te zien. Verder is de afgetekende, nog te maken uitsparing te zien, ten behoeve van het voorkalf. Het militaire ontwerp uit de 19e eeuw is zo gemaakt, dat het voorkalf zo dicht mogelijk onder de kanonloop komt, voor de stevigheid. Hierdoor valt een klein deel van de uitsparing in de schoorwang.
De rechter standwang. De verbindingsnok is hier duidelijk zichtbaar. Bij het assembleren van de stand- en schoorwang, moet deze nok in de schoorwang grijpen.
Vervolgens gaan we verder met de schoorwangen. Hierin moet een uitsparing worden aangebracht in een bijzondere vorm, voor het middenkalf. Dit gaan we met de bovenfrees doen en hiervoor heeft Peter mallen gemaakt. Hier is ook te zien, dat we al gaten geboord hebben voor de trekstangen, waarmee straks het rolpaard in elkaar wordt gezet. Hier waren we zo druk mee, dat we vergeten zijn hiervan foto’s te maken. De uiteinden van de schoor- en standwangen worden nog even niet verder afgewerkt in afwachting van het ijzerwerk, waarop dit passend moet worden gemaakt.
Met die mallen lukt het prima om dit met enige precisie te doen. Hoewel de frees wel moeite heeft met het eikenhout. Daarom wordt er ook in twee gangen gefreesd. Eerst tot ca. 1 cm diep en daarna tot 2 cm diep. Het freesbeiteltje wordt in het eikenhout snel slecht en we zullen tijdens dit project dan ook meerdere beiteltjes verbruiken.
Eén uitsparing gefreesd en de volgende te doen. Het middenstuk moet worden weggebeiteld.
Het middenkalf wordt gepast en iets ruimer dan zuigend passend gemaakt. In de uitsparing op de voorgrond is het middenstuk bijna geheel weggebeiteld. En na beide einden van het middenkalf passend gemaakt te hebben, hadden we een afgerond geheel en was het 15:30 uur. Dus vonden wij gepensioneerden dit een goed moment om huiswaarts te keren, na 7 uur aan het werk geweest te zijn (pauzes niet meegerekend).
Volgende week heeft de school herfstvakantie en liggen onze werkzaamheden ook stil.
Terug naar het projectoverzicht: https://vestinggorinchem.nl/activteiten/project-affuit-bomkanon/
Naar sponsorpagina: https://vestinggorinchem.nl/sponsoring/