Dinsdag 8 oktober
Vandaag zijn we aan de middenbalk van het ‘rolpaard’ begonnen. Dit is een grote balk (niet met twee man te tillen), ook het dikke voorkalf is uit deze balk gehaald. Echter, de middenbalk is smaller dus moet er een stuk afgehaald worden.
Omdat de cirkelzaag niet voldoende diep kan zagen in deze dikke balk, moeten de ingezaagde stukken er met houten spieën en hameren worden afgebroken. Daarna is de oppervlakte recht en glad gemaakt in de ‘vandiktebank’.
Vandaag hebben we ook meewerkend leerling Michael erbij gekregen, die hier met het ‘bolle schaafje’ bezig is om de oppervlakken van het middenkalf overlangs te schaven, onder toeziend oog van Peter. Vroeger schaafde men dat op die manier. En om dat authentieke effect te kunnen bereiken, hebben we expres het eikenhout niet machinaal geschaafd besteld, maar in ruwe gezaagde toestand.
Donderdag 10 oktober
Frits en ik zijn nu aan de ‘standwangen’ begonnen. We maken zoveel mogelijk onderdelen van het affuit zover gereed, dat er wat werkvoorraad ontstaat voor leerlingen om aan te werken. Wie inmiddels de benamingen van de onderdelen van het affuit kwijt is, kan nog even terugkijken op WEEK 28: KEUREN, AFTEKENEN EN ZAGEN, alwaar dat wordt uitgelegd.
Michael doet goed zijn best, hij heeft het middenkalf afgemaakt, vervolgens de ingezaagde uitsparingen in het ‘verhoogstuk’ uitgebeiteld, alsmede de schuine inkeping en is hier bijna klaar met de asbalk. Hier heeft hij eerst de uitsparingen voor de standwangen uitgebeiteld. In de uitsparing over de lengte, waar hij nu mee bezig is, komt de as van het rolpaard te liggen.
Vroeger was die as van massief gietijzer, vierkant met ronde uiteinden. Onze as wordt gemaakt van vierkant dikwandig stalen buisprofiel, met daarin een dikwandige ronde buis, die aan de uiteinden uitsteekt. De uiteinden van onze holle as worden met bolle kapjes afgelast, zodat de as massief lijkt. Op de as-uiteinden komen de rollen, waarmee het rolpaard over de balken van het raam kan rollen. Daarnaast komen er nog de ‘raden’ (wagenwielen) op, die dienen om het geheel te kunnen verrijden. En op de as-uiteinden komt ook de toen gebruikelijke ‘luns’ (spie) om de rollen en raden op de as vast te houden. Zo gaat het er ondanks het gebruik van moderne constructietechnieken toch authentiek uit zien.
Terug naar het overzicht: Project Affuit Bomkanon