
Hier is met de nieuw aangeschafte 50 mm speedboor het doorlopende gat voor de stelschroef in het verhoogstuk van het rolpaard geboord.

Om goed uit te komen, boren we telkens ongeveer de halve diepte van twee zijden. Het voordeel is dan, dat aan elke zijde het gat op de juiste locatie uitkomt, maar dat het in de midden meestal wat versprongen. Dat randje van het verspringen wordt hier weggevijld.

Dit totdat de doorgang zonderhindernissen is en de stelschroef er soepel doorheen gaat.

De stelschroef gaat ook door de middenbalk van het rolpaard heen, wat aansluitend wordt geboord.

Eerst van de bovenzijde.

En dan van de onderzijde. Hier is een begin gemaakt.

Dan de stelschroef er recht in laten zakken en kijken of er aan alle zijde voldoende ruimte is.

Ook nog een klusje, wat moest gebeuren, was het boren van de gaten voor de zogenaamde ‘armbouten’ in de standwangen en de as-balk van het rolpaard.

Gaten geboord en de armbout past er doorheen. Daarachter, met lijmtangen is bevestigd, een strook multiplex wat tijdens het boren voor het controleren van de richting wordt gebruikt.

Tevens wordt daarvoor een ‘schrijfhaak’ gebruikt. Dit gereedschap is bij de gemiddelde Nederlander beter bekend onder de naam winkelhaak en bij metaalbewerkers als blokhaak.

Inmiddels is met behulp van twee ‘sergeanten’ de as-balk onder de standwangen gedrukt en worden (ook weer van twee zijden) de gaten doorgezet in de as-balk.

Het boren is zwaar werk en wordt deze keer om beurten gedaan.

De ‘laatste loodjes’.

En ook met de as-balk ertussen, is er met al dat boren toch een doorlopend gat ontstaan, waar de ‘armbout’ mooi doorheen past.
Nu kunnen we even niet meer verder met het houtwerk, in afwachting van een volgende levering ijzerwerk. Daarom komt volgende week de schilderploeg om zoveel als mogelijk het schilderwerk te doen.
Voor voorgaande activiteiten, zie het projectoverzicht: https://vestinggorinchem.nl/activteiten/project-affuit-bomkanon/
Zie ook onze sponsorenpagina: https://vestinggorinchem.nl/sponsoring/