WEEK 08 eN wEEK 10: OOGBESLAG INLATEN EN START AAN RAAM

Dit is een inhaalslag, want vanwege verhuizen naar een andere woning is er even geen tijd overgeschoten om het fotoverslag bij te houden. Natuurlijk is er wel doorgewerkt aan het Walaffuit Bomkanon, echter donderdag week 08 en heel week 09 zijn we vergeten om foto’s te nemen.

dinsdag week 08:

Deze week zijn we begonnen met het aftekenen op de grote balken voor het raam. Het affuit bestaat uit twee grote onderdelen:

  1. Het Rolpaard. Dit is het naar voor- en achter beweegbare deel van het affuit, waarop de kanonsloop ligt.
  2. Het Raam. Dit is het heen- en weer beweegbare deel van het affuit, waarop het rolpaard staat.

Aan het rolpaard worden nog wat details afgewerkt.

Alles met de tekeningen als leidraad, echter, wegens het ‘werken’ van het hout zijn de werkelijke diktematen van de balken het uitgangspunt.

dinsdag week 10

De tweede levering ijzerwerk voor het rolpaard was gereed en is gelijk opgehaald. Dit betreft het ‘oogbeslag’ (strip met trekoog) en de ‘stelschroefmoeropsluitplaat’. Het oogbeslag komt onder de middenbalk en de stelschroefmoeropsluitplaat bovenop het op de middenbalk liggende ‘verhoogstuk’. Door al deze onderdelen lopen verticale spanbouten. Echter dit ijzerwerk is voorzien van grijze primer, i.p.v. thermisch verzinkt en zwart gelakt en bovendien zitten de gaten voor de spanbouten niet tegenover elkaar en mist er een gat in het oogbeslag (links).

Ook zit er in het oogbeslag een groot rond gat op de verkeerde plaats. Doorgekruist op tekening en op een andere locatie aangegeven. Dit zijn de opgegeven wijzigingen op de tekeningen voor een lang kanon, t.b.v. ons korte kanon. Dit ijzerwerk moet dus terug naar de aannemer, echter, we gaan het wel even gebruiken om de uitsparing voor het oogbeslag in de middenbalk te maken.

De uitsparing voor het oogbeslag wordt met behulp van geleidelatten met de bovenfrees uitgefreesd.

Dat karweitje wordt door Frits uitgevoerd.

De uitsparing gereed.

En het past.

donderdag week 10:

Zo komt het oogbeslag aan het rolpaard, met de aanslag tegen het staartkalf. Wanneer het affuit naar de affuitloods gebracht moest worden, kon men het met dit trekoog aan de trekhaak van de voorwagen haken. De voorwagen was bespannen met vier tot acht paarden en zo werd het geheel dus met paardenkracht verplaatst.

Met de kettingzaag wordt de overtollige lengte van de zijbalken van het raam afgezaagd.

Zelfs kleinkinderen komen kijken of opa het wel goed doet.