dinsdag

Deze eerste werkdag van het nieuwe jaar zijn zijn we direct flink van start gegaan. Om te beginnen met het in delen zagen van een balk t.b.v. de verbindingstukken van het raam, waarop het rolpaard komt te staan. M.b.v. het raam kan het kanon horizontaal gericht worden.

Nu Peter toch de kettingzaag bij zich had, werden hiermee ook de overtollige stukken van de zijwangen afgezaagd.

De klossen van het staartkalf worden met deuvels hierop bevestigd. Hier worden daarvoor niet doorlopende gaten in het staartkalf geboord.

Intussen is Frank aan het beitelen om de schoorwangen precies in vorm te maken voor de stalen tappannen.

Om de kleinere klossen in bedwang te houden t.o.v. de grote boor, wordt een soort grote bankschroef geïmproviseerd, waar de een klos tussengeklemd kan worden. Vervolgens worden er ook niet doorlopende gaten in geboord, die corresponderen met de gaten in het staartkalf.

In de middag is ook Bernard van de partij.

Ook in de middag gaat Frank stug door met beitelwerk, wat best zwaar werk is. Op de voorgrond wat ‘vintage’ gereedschap, wat voor ons ambachtelijk werk nog handig is om te gebruiken.

Bernard en Hugo beginnen met het aftekenen van de ‘verbindstukken’ voor het raam. Het zijn gewoon dwarsverbindingen, die bij het rolpaard ‘kalven’ worden genoemd.

Het middenverbindstuk heeft ook nog ’transportrondingen’, waarvoor een pasmal gemaakt moet worden. Als passer om de ronding op de mal te tekenen wordt een ‘lat en spijker’ gebruikt.

Bernard heeft thuis, met de hand, een spaak in de juiste vorm gemaakt. Hier gaat flink wat tijd in zitten en er moeten er uiteindelijk 20 worden gemaakt. Dus de vraag is, of er een snellere fabricagemethode te verzinnen is.

Bernard geeft uitleg over een tekening aan onze huisfotograaf Hans.

Beitelen en nog eens beitelen.
donderdag

Het staartkalf met daarop de klossen met deuvels gemonteerd en gelijmd. Dit is het enige wat wij op een niet authentieke manier doen. De originele verbinding zou volgens de 19e eeuwse tekening met een zwaluwstaart gemaakt moeten worden. Maar dan hadden we deze brede balk ook veel dikker moeten bestellen. Dat kwam niet uit met de maten van de andere onderdelen en zou dan veel extra kosten en afvalstukken met zich mee brengen. Dus we hebben in dit geval gekozen voor kostenbesparing en efficiëntie, door het op deze manier te doen.

Hier wordt gebeiteld aan de vormen voor de tappannen in de opnieuw gemaakte standwangen en op de achtergrond schaaft Frits nog wat bij aan de schoorwangen.

In de middag komt Bernard ons weer versterken en hier wordt met Peter geprobeerd of de wielspaken soms met de bovenfrees grotendeels in vorm gebracht kunnen worden.

Dit is een succes, waarna Bernard met een kruishout de spaken gaat aftekenen en Peter de ronde kanten aan de spaken freest.

De nieuwe standwangen zijn gereed om deze op de asbalk te passen en daarna met de overige onderdelen.

De bovenzijde met pen en gat voor de houtverbinding met de schoorbalken. Het donkergele deel in het hout geeft aan, dat de bak aan de binnenzijde nog steeds vochtig is.
Tijdens deze eerste projectwerkdagen in het nieuwe jaar, is er flink wat werk verzet. Op naar week 3.
Naar projectoverzicht: https://vestinggorinchem.nl/activteiten/project-affuit-bomkanon/
Naar sponsorpagina: https://vestinggorinchem.nl/sponsoring/