2022 week 24: achterstand ingelopen

Zondag 12 juni 2022

Zondag? Ja, het moet niet gekker worden en we maken er ook geen gewoonte van. Maar deze dag hadden we nog een vervoermiddel en maandag niet meer, dus werd er nu voorraad ingekocht om de komende week verder te kunnen met de padverharding.

Het vervoermiddel is een 50 jaar oude Landrover. Het voordeel daarvan is dat deze licht en smal is in vergelijking met andere terreinvoertuigen en veel andere auto’s. Door gebruik te maken van de lage versnellingen en vierwielaandrijving is de kans op doorslippen van een wiel gering en kan er langzaam en beheerst met zware ladingen naar boven gereden worden, waardoor er geen rijsporen in het gras getrokken worden. Echter hij moet nu een weekje of twee in onderhoud bij een gespecialiseerd garagebedrijf.

Filmpje: https://youtu.be/DcLvtTRrZ0A

Maandag 13 juni 2022

Vandaag werd de walshuid van het laatste hoekstaal geslepen, wat komende zaterdag tegen de wanden gelast gaat worden.

Hans ging dit verven, met uiteraard eerst een laag menie gesponsord door Tenco.

Voor de afwisseling gingen nu Joop en Arie verder met de waterdoorlatende padverharding.

Arie heeft zijn roeping gemist, want hij bleek ook goed te zijn in een straatje leggen.

Waarbij Joop de logistiek en waterpassing voor zijn rekening nam.

Zo vorderde de padverharding weer een paar meter.

Filmpje: https://youtu.be/Kqi9IHxJEWM

Woensdag 15 juni 2022

Deze keer zijn wij vergeten om foto’s te maken.
Maar Hans is verder gegaan met het verfwerk.
Hugo heeft nog een stukje van de padverharding gedaan.

Vrijdag 17 juni 2022

Een lomperd van de aannemer, die met het bomenonderhoud bezig is rijdt onze gestelde stoepbanden omver en kapot en ook brokken van het asfaltpad.

Henk en Hugo maken de waterdoorlatende padverharding af.

De verharding is niet aangesloten op het wandelpad, maar daar tussenin is een watergeleiding gemaakt. Zo gaat het grootste deel van het water voorlangs verder, in plaats van naar de kazemat.

Zaterdag 18 juni 2022

Vandaag was Demi er weer om het laatste nieuwe hoekstaal in de kazemat te lassen. Dit met assistentie van Hans.

Deze keer ging Gert-Jan met straat/tuinwerk aan de gang, samen met Arie.

Er wordt een border gemaakt tussen het door ons gemaakte stukje gras en het wandelpad. Dit ook weer om het water van zware regenbuien voorlangs de kazemat te geleiden.

Er worden nog stalen staken gemaakt om de gescheurde stoepbanden tegen te houden.

Hier wordt de pijpflens van de ademluchtbuis weer op zijn plaats gelast.

Ook is er een kleine reparatielas gedaan aan een bevestigingspunt van het kleine schietgatluikje en zijn de onderdelen hiervan gepast.

Ook zijn er nieuwe dorpels in de toegangen naar de gevechtsruimte  en de afwachtingsruimte gelast.

En de laatste stukjes hoekstaal voor de plafondbekleding.

Buiten vordert het maken van de border.

En worden de stalen staken langs de stoepbanden geslagen en daarmee is de waterdoorlatende padverharding gereed. Het heeft wel veel extra tijd gekost. Maar doordat we de las- en schilderwerkzaamheden tegelijkertijd hiermee konden uitvoeren zijn we toch weer aardig op de planning ingelopen.

Gert-Jan zorgt nog even voor een nette afwerking. En nu maar hopen dat de aannemers van de groenverzorging op de vestingwal het niet kapot rijden.

We kregen ook bezoek van de Stichting Bunkerbehoud Dordrecht, om ervaringen en andere wetenswaardigheden uit te wisselen.