2021 week 48

Maandag 29 november 2021

Deze middag kwamen Frits, Hans, Arie en Hugo aan de kazemat werken. Frits ging een eerdere reparatie met een veel lichtere pleisterlaag wegbikken.

Hierbij bleek een deel van de oude pleisterlaag ook los te zitten, dus werd de te repareren plek wat groter.

Sinds er regelmatig regen valt, is de helling naast de kazemat enorm glad geworden. Daarom heeft Arie hier wat traptreden gemaakt.

Ook ging Arie verder met het grondniveau aanpassen aan het schietgat.

Hugo onderneemt weer een poging om M24 moeren op de draadeinden te draaien. Nu wordt de beschadigde kop van het draadeind afgeslepen. Hiermee wordt wel 1 cm authentiek ijzer opgeofferd.

Nu wordt het oppervlak van het uiteinde met een vijl bewerkt en ook de schroefdraad gescherpt met een klein vijltje, net zo lang tot de M24 moer pakt. Het is een kwestie van geduld en dus ook meer tijd.

Wanneer de moer eindelijk pakt, is er nog veel kracht nodig om de moer er een paar slagen op te krijgen. Echter na controle blijkt de schroefdraad op het draadeind niet is verzet, dus de thermisch verzinkte moeren met een spoed van 3 mm lijken te passen op de schroefdraad van de draadeinden. Hoewel, in 1930 heeft men waarschijnlijk onbehandelde moeren toegepast met een spoed van 1,5 of 2 mm, die nu geƫrodeerd is tot een weggeroeste botte schroefdraad.

Intussen is Hans weer in de gevechtsruimte met de rails van de pantserluikjes bezig. Nu is het zover gereed gekomen dat de tussenruimte tussen de rails schoon genoeg was om deze in de roestomvormer te zetten.

Uiteindelijk is dit het resultaat met de moeren, verder gaat ze niet. Wel bruikbaar, om te het betonijzermatje voorzien van hangsloten tegen te houden.

Ook nog even de roestomvormer op de spoorstaven met water afgeveegd, om de volgende keer de 1e laag verf er op te doen.

Dinsdag 30 november 2021:

Vandaag het hoekstaal opgehaald, gesponsord door Stigterstaal. Hier naast de eerste lading hout gesponsord door Deli Home. Dit hoekstaal dient ter vervanging van de vergaan of verdwenen hoekstaal in de VIS-kazemat. Het moet worden bewerkt en geschilderd, waarna het in de VIS-kazemat kan worden aangebracht.

Woensdag 1 december 2021:

We lopen nu uit de planning, want we hadden eind november gereed willen zijn met het buitenwerk. Het schietgat veroorzaakt de uitloop, daaraan zijn we te laat begonnen en het neemt ook meer tijd in beslag, dan gedacht. Het wordt nu te nat en te koud om buiten te kunnen verven. Vandaag zijn Arie, Hans en Hugo weer aan het werk geweest bij de kazemat. Nu is begonnen aan het verven van de spoorstaven in het schietgat.

Echter tegen de voorste twee trappen stond een plas water door de regen en de verticale en bovenliggende staven waren nat van de condens. Alleen de achterste twee trappen waren redelijk droog en konden geverfd worden.

Hier is het trapje te zien, wat Arie weer heeft bijgewerkt. Ook aan de achterkant zijn wat traptreden in het talud gemaakt, want de regen maakt alles modderig en spekglad. Arie heeft ook weer aan het op niveau brengen van het terrein voor het schietgat gewerkt en aanvullen van het bestaande talud.

Ook is weer verder gewerkt aan de draadeinden voor het schietgat.

Het koste deze keer wel heel veel geduld en tijd om er een moer een paar slagen op te krijgen.

Er werd nu ook een gewone M24 moer geprobeerd in plaats van een thermisch verzinkte moer met grove spoed. Echter dat gaf geen verbetering.

Na bijna drie kwartier, bijslijpen, vijlen, verroeste en vergane schroefdraad bijvijlen en tussendoor telkens proberen om de moer er op te draaien, lukte dat eindelijk.

Vrijdag 3 december 2021:

Vandaag zijn Arie, Hans, Albert en Hugo komen werken. Het weer was gelukkig de hele ochtend droog en winderig, waardoor aan het begin van de middag de spoorstaven in het schietgat droog waren. Dus Hugo greep deze gelegenheid aan om toch het verfwerk in het schietgat voort te zetten.

Albert ging zich nu uitleven op de moeren op de draadeinden.

Hans ging nog aan de luchtleidingen verder in de gevechtsruimte, maar wisselde later Hugo af met het verven van de spoorstaven.

Arie was de hele tijd bezig met het egaliseren van de schietsleuf. Dat is zwaar werk, want het terrein is doorspekt met dunne wortels van bomen en struiken. Dus Arie puft hier even uit.

De M24 moeren gingen nog steeds heel zwaar op de draadeinden en Albert pufte ook even uit in de warme en eigenlijk best gezellige kazemat. In de kazemat was het 10 graden en buiten 5 graden met wind. Ook de vochtigheidsgraad in de kazemat was richting de 80% gezakt, dus dat gaat ook goed.

Zaterdag 4 decenber 2021:

Dit was de laatste dag dat we dit jaar met werkzaamheden in- en bij de kazemat bezig geweest zijn. Met dit werk houden we een winterstop tot volgend jaar april.

Echter voorbereidende werkzaamheden voor het volgend jaar in de kazemat aanbrengen van nieuw hout en staal gaan wel gewoon door. Dit gebeurd in molen De Hoop.

Vandaag waren Albert, Joop, Arie, Henk en Hugo gekomen om de laatste lootjes van dit jaar te werken aan de kazemat. De bedoeling was om een matje betonijzer voor het schietgat te plaatsen om zwervers te weren.

Omdat het betonijzeren matje dieper kwam dan het grondniveau, moest er nog een klein geultje worden gegraven. Echter er bleek nog een moer of uitstekend buisje aan de kazemat te zitten en daaronder kwam ook nog een betonnen plaat te voorschijn. Dit staat allemaal niet op de tekening van de kazemat aangegeven.

Het betonijzeren matje geplaatst en met hangsloten vergrendeld. Zo kan het met open dagen weer worden verwijderd.

Ook van binnen is de kazemat winterklaar gemaakt.

Alle elektrische apparaten en ander gereedschap is verwijderd op wat oude bezems e.d. na.

Er wordt vanaf nu in molen De Hoop gewerkt aan het verven van hout en nieuw ijzer zodat dit in april gereed is om aan te kunnen brengen in de kazemat.